Hoe wordt er gehandeld in situaties waarin pestgedrag toch wordt gesignaleerd?

Het kan natuurlijk voorkomen dat er ondanks alle maatregelen in de preventieve sfeer toch nog gepest wordt. Bij het constateren van (vermoeden, horen of zien) willen we gebruik maken van een zogenaamde ‘hulpgroep’

Stappenplan:

  1. Ouders inlichten
  2. Een gesprek met het kind dat ondersteuning nodig heeft.
    Het doel van dit gesprek is om erachter te komen welke kinderen er het beste in dit in de hulpgroep gevraagd kunnen worden. De hulpgroep bestaat uit:
    1. Kinderen die het kind dat ondersteuning nodig heeft moeilijk vindt om mee om te gaan
    2. Kinderen die erbij zijn als het kind het lastig heeft
    3. Vrienden van het kind

Het kind hoeft niet te vertellen over wat er gebeurt, hoe het pesten zich uit of hoe het zich voelt. De vragen die wel aan het kind gesteld kunnen worden zijn:

    1. Wat vind je leuk op de vereniging, wat gaat je gemakkelijk af?
    2. Wie vind je lastig op de club?
    3. Wie zijn er nog meer bij als je het lastig hebt op de vereniging?
    4. Wie zijn je vrienden?
    5. Met wie wil je graag vrienden zijn?

c. Een gesprek met de hulpgroep.

De hulpgroep bestaat uit circa 5 tot 8 kinderen. Het doel van dit gesprek is om de kinderen te laten weten dat hun hulp nodig is en om hun betrokkenheid te krijgen bij het gelukkiger maken van het kind dat ondersteuning nodig heeft. De kinderen in de hulpgroep hoeven niet toe te geven dat ze iets fout zouden hebben gedaan of dat ze pesten. In plaats daarvan wordt hun hulp gevraagd en worden hen complimenten en waardering gegeven als ze hulp aanbieden. Het soort vragen dat hen wordt gesteld is:

    1. X is niet gelukkig op bij de club momenteel. Ik heb jullie uitgekozen om mee te praten omdat ik denk dat jullie allemaal kunnen helpen om x weer gelukkiger te maken. Willen jullie me helpen?
    2. Heeft iemand een idee, een klein ding dat X kan helpen om zich wat beter te voelen volgende week?
    3. Op elk klein idee wordt enthousiast en waarderend gereageerd.
    4. De kinderen kiezen zelf wat ze willen gaan doen de komende week.
    5. Ik spreek jullie graag volgende week zodat jullie me kunnen laten weten wat jullie is gelukt, oké? Ik zie ernaar uit! Veel succes! Jullie ideeën zouden wel eens heel goed kunnen gaan werken.

(De effectiviteit van de hulpgroep is onderzocht en staat beschreven in het boek van Sue Young, Solution focused schools: anti bullying and boyond. Door het opzetten van een hulpgroep stopte het pesten in 80% van de gevallen onmiddellijk en binnen zes weken was het pesten in 94% van de gevallen gestopt. De aanpak had een lange termijn effect, het pesten kwam niet meer terug).